Het kan je niet ontgaan zijn dat AI chatbots dé hype van het moment zijn, ook in zoekmachineland. Alles gaat sinds enkele weken over ChatGPT, Dall-E en andere AI en hun toepassingen. Het gaat heel snel, de zoekmachines buitelen over elkaar heen om AI chatbots te integreren in hun zoekfunctionaliteit.
ChatGPT in Bing, Bard in Google
Waar Microsoft met hun belang in ChatGPT de AI chatbot in Bing integreert, kwam Google kennelijk overhaast met Bard op de proppen. Ook de relatief nieuwe en nog erg onbekende zoekmachine You heeft (al enige tijd) een chatbot als onderdeel van hun zoekervaring, net als de bijna tegelijk gelanceerde nieuwe zoekmachine Neeva met hun NeevaAI.
Minder bezoekers naar je website?
Zoekmachines, en dan met name Google, zorgen voor veel bezoekers naar websites. Mensen zoeken, zien een zoekresultaat met links naar webpagina’s en klikken om een of meerdere van die webpagina’s te bezoeken. Als de antwoorden nu rechtstreeks in de zoekresultaten komen door de AI chatbots, zou dat minder bezoekers kunnen opleveren.
Toch is dat niet zo zeker. Ook toen Google de featured snippets introduceerde, was de verwachting dat die een negatief effect op de klikken zou hebben. Volgens een onderzoek van Search Engine Watch was het tegendeel waar. Als de zoekmachines links naar bronnen bij de antwoorden geven, zou dat impact kunnen hebben op de klikken, maar is de vraag of dat per se negatief zal zijn.
Wordt het een strijd tussen de zoekmachines?
Nu we weten dat niet alleen Google en Bing, maar ook de ‘new kids on the block’ Neeva en You AI chatbots aanbieden in hun zoekmachines, kan dit weleens een interessante strijd worden tussen de zoekmachines. Het zou ook zomaar eens kunnen betekenen dat de kaarten opnieuw geschud worden en er flinke verschuivingen plaatsvinden in de marktaandelen van de zoekmachines.
En zou de aankondiging van Yahoo Search nog iets met een AI chatbot te maken kunnen hebben?
Rest ons nog Ahrefs’ zoekmachine Yep.com. Daar is weinig aandacht voor, misschien omdat Yep nog in bèta is. Toch liet Dmytro Gerasymenko van Ahrefs en Yep deze week weten dat Yep al langer large language model (LLM; LaMDA en ChatGPT zijn gespecialiseerde LLM’s) gebruikt voor hun TLDR-functie.
Zoals je uit de tweet kan opmaken loopt Yep hierbij tegen capaciteitsproblemen aan, waardoor ze dit niet kunnen opschalen. De TLDR in Yep lijkt op dit moment wel meer op de featured snippet in Google, met het verschil dat er naar meerdere bronnen verwezen wordt:
Problemen met juistheid antwoorden
De antwoorden die door AI chatbots worden gegeven zijn wel een belangrijk punt van aandacht. Van ChatGPT is bekend dat er foute resultaten uit rolden, wat mede komt doordat het AI-model getraind is met content van vóór 2022. En Google blunderde in de presentatie van hun chatbot Brad, die een verkeerd antwoord gaf op en vraag over de James Webb ruimtetelescoop. Dat resulteerde zelfs in een verlies van meer dan $100 miljard op de beurs.
Hoe AI chatbots SEO zullen veranderen
Dat AI chatbots SEO gaan veranderen is zo goed als zeker. De zoekresultatenpagina’s worden anders, dus verandert het zoek- en mogelijk ook het klikgedrag van de gebruikers. Ook dat hoeft niet negatief te zijn, het zou zelfs kunnen betekenen dat mensen meer gebruik gaan maken van de zoekmachines. Of dat het veranderde gebruik meer dan wel relevantere websitebezoekers oplevert.
Wat het betekent voor jouw content
Omdat AI chatbots hun input halen uit bestaande informatie, zijn er drie punten waarop je jouw pijlen moet richten met je content:
- inspringen op actualiteit;
- het maken van unieke content met een eigen insteek;
- iets publiceren dat jij kan delen, zoals jouw specifieke kennis of een eigen onderzoek.
Actuele onderwerpen kan een AI chatbot (nog) niet aan, er is geen actuele database waarop deze de antwoorden baseert. Er is natuurlijk wel een kans dat de chatbots verder ontwikkeld worden om in realtime informatie op te halen en zo in te spelen op actualiteit, maar dat zal nog wel even duren.
Door unieke content met een eigen insteek val je op en ben je niet te imiteren. Een chatbot kan jouw insteek of stijl niet zomaar overnemen, en mogelijk zelfs jouw context niet begrijpen, zie ook de problemen met AI chatbots die ik eerder al benoemde.
Specifieke kennis of eigen onderzoek delen zorgt ervoor dat jij een belangrijke bron bent. Denk hierbij ook aan de E van Experience die onlangs aan E-E-A-T is toegevoegd. En die E van Experience kan natuurlijk ook opgaan voor die unieke content met een eigen insteek.
Websites voorlopig nog niet overbodig
Zoals al aangehaald hebben AI chatbots input nodig om antwoorden te genereren. Die input halen ze van webpagina’s, waardoor websites dus juist essentieel zijn voor de antwoorden die de chatbots geven. De vraag is dan ook wat er gebeurt wanneer veel websites tools als ChatGPT blokkeren om toegang te krijgen tot hun content.
Het laatste woord over auteursrecht nog niet gesproken
En dan is het laatste woord ook nog niet gesproken over auteursrecht op wat AI “creëert”. Hoe genuanceerd de vraag is bij wie het auteursrecht berust op de output van door AI gegenereerde teksten legde auteursrechtspecialist Charlotte Meindersma al helder uit. Hierin geeft ze ook aan dat het gebruik van door AI gegenereerde content een risico oplevert dat je een inbreuk maakt op het auteursrecht.
Afbeeldingen die door een AI-tool waren “gemaakt” leverden al een aanklacht vanwege inbreuk op auteursrecht op. Het feit dat het watermerk van Getty Images overgenomen was in afbeeldingen is reden genoeg om heel voorzichtig om te gaan met werk dat door AI-tools wordt gegenereerd.
We weten nog bijna niks
Zo snel als de ontwikkelingen gaan, zo weinig weten we nog over wat de AI chatbots gaan betekenen voor SEO en websites. Niet alles laat zich voorspellen, zo zagen we ook al bij de featured snippets, die geheel tegen de verwachtingen in niet voor minder zoekverkeer zorgden. Dat AI chatbots de wereld van zoekmachines gaan veranderen lijkt zeker, maar hoe dat uitpakt zullen we moeten afwachten.
Wat verwacht jij dat de invloed van AI chatbots op SEO zal zijn?
Toon reacties