Wijziging in weergave bepaalde Google rich snippets

In een poging om de zoekresultaten te versimpelen, heeft Google ervoor gekozen om de weergave van bepaalde rich result types te wijzigen. Dit betekent dat de zoekresultaten er vanaf heden anders uit komen te zien. Het gaat in het bijzonder om de HowTo- en FAQ-snippets.

Wat verandert er aan de FAQ-snippet?

Allereerst zal de zichtbaarheid van FAQ-snippets afnemen. In het specifiek zullen alleen resultaten worden getoond van bekende, autoritaire gezondheidswebsites en overheidswebsites. Van alle andere websites zal deze rich snippet niet regelmatig meer getoond worden. Het is volgens Google niet noodzakelijk om deze gestructureerde data van websites af te halen; het laten staan van deze data levert geen problemen op in Google Search. Bovendien heeft het internetbedrijf laten weten dat FAQ-snippets alleen nog op desktop apparaten getoond zullen worden.

Wat verandert er aan de HowTo-snippet?

In tegenstelling tot de FAQ-snippet, zal de HowTo-snippet helemaal niet meer gebruikt worden. In eerste instantie was Google van plan om ook deze rich snippet alleen nog maar op desktop apparaten te gaan tonen, maar in september is ervoor gekozen om deze structured data helemaal niet meer te gebruiken. Dit betekent dat deze rich snippet niet meer in de zoekresultaten te zien zal zijn.

Voorbereiden op structured data

In lijn met deze veranderingen in de zoekresultaten, geeft Google aan dat het voor website-eigenaren raadzaam is om zich voor te bereiden op structured data. Het internetbedrijf heeft namelijk laten weten dat er in de toekomst nieuwe rich results types zullen worden geïntroduceerd. Ook is de kans groot dat nog meer bestaande rich snippets zullen verdwijnen. Om deze redenen is het waardevol om te werken met systemen waarin structured data makkelijk kan worden aangepast, zoals een CMS-platform of plugin. Zo kan er snel op veranderingen in structured data worden ingespeeld.

  • Djamila is Teamlead Linkbuilding bij LEQUAL. Gedreven door met behulp van (creative) linkbuilding, content en PR topposities in de zoekresultaten te verkrijgen. Daarnaast actief als auteur op SEOnieuws.com waar ze graag het laatste nieuws over SEO deelt, samen met handige tips en trucs.

  • Toon reacties

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

Ook interessant

E-A-T krijgt er een E bij van Google: E-E-A-T

E-A-T is al enkele jaren een veel bediscussieerd onderwerp in SEO. Vandaag voegde Google ...

duurzame-marketing

Wat is duurzame marketing?

Met alle duurzaamheidstrends die we de afgelopen tijd op ons af zien komen, is ...

USP

Wat is USP

Wat is een USP? De afkorting van USP is Unique Selling Point of Unique ...