E-A-T krijgt er een E bij van Google: E-E-A-T

E-A-T is al enkele jaren een veel bediscussieerd onderwerp in SEO. Vandaag voegde Google daar een extra E aan toe en vanaf nu kunnen we dus spreken van E-E-A-T. Na Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness worden de quality raters aangespoord ook rekening te houden met Experience. Ervaring dus.

E-E-A-T of Double E-A-T

We hebben nu dus te maken met E-E-A-T, of ‘double E-A-T’, zoals Google zelf suggereert. Google kondigde E-E-A-T aan via het Twitter-account Google Search Central, en niet via Search Liaison, wat meestal het communicatiekanaal is omtrent belangrijke SEO-gerelateerde onderwerpen.

Quality raters guidelines aangepast

Omdat E-A-T -sorry, E-E-A-T- hoort bij de beoordeling van de betrouwbaarheid van een website, is dit opgenomen in de Quality Raters Guidelines (QRG). Deze zijn dan ook aangepast en bij de richtlijnen voor ‘Experience’ staat:

Consider the extent to which the content creator has the necessary first-hand or life experience for the topic. Many types of pages are trustworthy and achieve their purpose well when created by people with a wealth of personal experience. For example, which would you trust: a product review from someone who has personally used the product or a “review” by someone who has not?

Is ervaring niet onderdeel van expertise?

Direct na de aankondiging van Google ontstond al discussie of ervaring niet gewoon hoort bij expertise. Meerdere reacties onder de tweet van Google Search Central benoemden dit bijvoorbeeld al:

Wij zien hier zelf wel een subtiel verschil, omdat Google in de QRG reviews als voorbeeld worden genomen. Reviews hoeven niet van experts afkomstig te zijn, wanneer het bijvoorbeeld gaat om een review van een dienst of product dat is afgenomen. Het gaat hierbij dus vooral om ervaring met een dienst of product en niet om ervaring in een vakgebied.

Geen fundamentele verandering, en los te beoordelen

In het Search Central blog geeft Google zelf ook aan dat dit “geen fundamentele nieuwe ideeën” zijn, dus het zal ook geen fundamentele verandering zijn. Zie het vooral als een aanscherping of verdere verduidelijking van de beoordelingsrichtlijnen voor de quality raters. Het laat ook mooi zien dat de verschillende elementen van E-E-A-T en daarvoor van E-A-T niet per se allemaal van toepassing hoeven zijn en ook gewoon losse punten ter beoordeling van betrouwbaarheid kunnen zijn.

Niet én, én, én

Je hoeft dus niet per se expertise én autoriteit én betrouwbaarheid, én nu ook nog eens ervaring allemaal uit te stralen. Het zijn punten die de quality raters kunnen meenemen in hun beoordeling wanneer dat aan de orde komt op een website of webpagina. Of wanneer dat volgens de quality raters van belang is.

  • Toon reacties

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

Ook interessant

Google rolt October 2023 Spam update uit

Op 4 oktober kondigde Google de nieuwste spam update aan met de weinig inspirerende, ...

duurzame-marketing

Wat is duurzame marketing?

Met alle duurzaamheidstrends die we de afgelopen tijd op ons af zien komen, is ...

email-marketing

Top 5 e-mailmarketing vragen in 2019

Regelmatig krijg ik vragen over e-mail marketing. Ook via de webwinkelcommunity komen er wekelijks ...