Mijlpaal: meer dan de helft van online shoppers koopt met smartphone

De e-commercemarkt is in een enorme stroomversnelling geraakt en daar lijkt in het eerste half jaar van 2021 nog geen einde aan te komen. De totale online consumentenbestedingen stegen in het tweede kwartaal met 11% naar € 7,1 miljard en in het eerste half jaar in totaal met 19% naar € 14,8 miljard. Voor het eerst gebruiken de meeste shoppers de smartphone als device. Van de online kopers heeft 58% ten minste één aankoop via de smartphone gedaan. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog 47%. De negatieve impact van de Brexit op het cross-border verkeer is dit jaar ook te zien. Dit blijkt uit de meest recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

In het eerste half jaar van 2021 zijn er 182,2 miljoen online aankopen gedaan, een stijging van 17% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aandeel online is daarmee goed voor 13% van de totale aankopen. In Q2 is ruim een kwart (28%) van de bestedingen online gedaan. De lockdown begin dit jaar, waarin niet-essentiële retail niet of slechts beperkt open was (eerst click & collect en later op afspraak), heeft deze verdere verschuiving van offline naar online met zich meegebracht. “Als je de totale online bestedingen vanuit de Thuiswinkel Markt Monitor deelt door de totaalomzet van de detailhandel van het CBS1, is € 0,20 van elke uitgegeven euro online besteed. De enorme groei van het online kanaal wordt deels veroorzaakt door de coronamaatregelen. Aan het einde van deze onderzoeksperiode gingen de winkels weer helemaal open dus het blijvende effect kunnen we in het derde kwartaal echt goed meten. De cijfers laten vooral zien wat onze e-commercesector aankan. Er is ongekend groeipotentieel voor winkels met een online kanaal”, vertelt Marlene ten Ham, directeur Thuiswinkel.org. 

Opnieuw zijn meer Nederlanders online gaan kopen (95%). Er kwamen 1,2 miljoen nieuwe e-shoppers bij in het eerste half jaar.Dienstensector weer in de lift

In het tweede kwartaal van 2021 is een sterke groei te zien in online bestedingen aan diensten, maar liefst 30% ten opzichte van Q2 2020. Van alle dienstensegmenten steeg Pakketreizen het sterkst (+99%). Maar ook aan Tickets voor Attracties & Evenementen (+57%) en Losse Vliegtickets & Accommodaties (+27%) is in het tweede kwartaal van dit jaar weer meer besteed. Er is echter wel een sterke daling (-12%) te zien in online afgesloten verzekeringen. Marlene ten Ham: “Door de versoepelingen van de reisbeperkingen in verband met COVID-19, zien we in het tweede kwartaal een stijging in de reisbranche maar door de grote beperkingen in Q1 zijn deze online aankopen in de eerste zes maanden nog steeds lager in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.”

Nagenoeg alle productcategorieën laten een groei zien in zowel de online aankopen (+22%) als de online bestedingen (+31%) in het eerste half jaar, met uitzondering van Sport & Recreatie.Ook het online aandeel is in elk marktsegment gegroeid, wat zorgt voor een gemiddeld online aandeel van producten van 27%. De grootste groeipercentages in de online uitgaven zijn te zien binnen Home & Living (+59%), Food/Nearfood (+49%), Speelgoed (+48%) en Consumentenelektronica (+46%). “Dat we het eerste half jaar thuis zaten, is goed te zien in de cijfers voor Home & Living. Maar de groei van Food/Nearfood is ook vooral te danken aan het verder volwassen worden van deze markt; het toenemende aantal aanbieders en de opkomst van concepten zoals flitsbezorgers”, legt Marlene ten Ham uit [1].

Smartphone wint opnieuw terrein bij online aankopen

Van de online kopers heeft 58% minimaal één aankoop via de smartphone gedaan. Daarmee stijgt het smartphone-aandeel in zowel online aankopen als online bestedingen ten opzichte van het eerste half jaar van 2020. Dit gaat ten koste van desktop en laptop, hoewel de laptop nog steeds het meest gebruikte device is. “We roepen het al langer: de smartphone is hard op weg om de belangrijkste device te worden als het gaat om online shoppen. Voor online retailers is het dus van groot belang dat hun webshop mobile friendly is, je ontkomt er niet meer aan”, licht Marlene ten Ham toe. Groeiende populariteit Klarna en iDEAL

Klarna laat de grootste groei zien in het aantal gebruikers. Waar in het eerste half jaar van 2020, 10% van de online shoppers gebruik maakte van Klarna, was dit in dezelfde periode dit jaar 18%. Ook het aantal kopers dat iDEAL gebruikt als betaalmethode is opnieuw gestegen: 96% van de online kopers heeft ten minste één aanschaf betaald via iDEAL (+7%). Daarmee blijft iDEAL veruit de grootste, met creditcard op nummer 2, op 25%.Brexit zichtbaar in cross-border bestedingen

In Q2 groeide het aantal online cross-border bestedingen aan diensten sterk (+43%) in vergelijking met het tweede kwartaal van 2020. Dit in tegenstelling tot een daling van 12% van cross-border gekochte producten. Vooral de bestedingen op UK-based websites dalen (van 11% in Q1 2021 naar 8% in Q2 2021) als gevolg van de Brexit. De bestedingen aan online gekochte diensten zijn juist gestegen door een versoepeling van de beperkingen op reizen. Bijna een kwart van de online bestedingen aan Losse Vliegtickets & Accommodaties wordt in het tweede kwartaal uitgegeven op een buitenlandse website, een stijging van 5% ten opzichte van Q2 2020. Dit is vooral op websites uit Frankrijk of Duitsland.

  • Patrick Heijmans, werkzaam bij Webwinkelcommunity, is een ervaren online marketeer die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelcommunity opgezet. Samen met het webwinkelcommunity forum, dit forum is exclusief voorbehouden voor serieuze webwinkel eigenaren en professionals in e-commerce. Dit om een ​​hoog niveau van discussie en deskundigheid te kunnen waarborgen.

  • Toon reacties

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

Ook interessant

personalisatie

Retailers: dit is waarom je móét personaliseren

De laatste jaren hebben veel retailers flink ingezet op omnichannel, waarbij ze de online- ...

Google nu volledig mobile-first

Google is volledig overgestapt op ‘Mobile First Indexing’, waarbij de focus ligt op het ...

webwinkel beginnen?

Hoe start je een webshop?

Een webshop beginnen is tegenwoordig een fluitje van een cent. Je zoekt op internet ...