In 3 stappen meer online succes hebben in een competitieve branche

online succes

Of je nu al jarenlang actief bent in een bepaalde branche of net om de hoek kom kijken, iedereen met een eigen onderneming wil natuurlijk zo snel mogelijk omzet genereren. Misschien heb je de afgelopen veel ingezet op offline promotie en vind je dat het nu tijd wordt om ook digitaal stappen te maken. Het mooiste zou dan zijn om offline en online met elkaar te combineren en goed om in elkaar te laten inspelen. Hoe doe je dat? Dat gaan we aan de hand van drie succesvolle stappen uitleggen in dit artikel.

Stap 1: Maak concrete doelstellingen

Hoe krijg je online succes? Dat is de hamvraag die veel ondernemers zichzelf stellen. Om daar achter te komen moet je eerst weten wat je wil bereiken. Oftewel, wanneer is het voor jouw onderneming rendabel om te spreken van online succes? Het formuleren van concrete doelstellingen kan je daarbij helpen. En dan het liefst zo SMART mogelijk. Wil je dat je zo snel mogelijk naamsbekendheid opbouwt en bekend wordt bij het grote publiek? Wil je zoveel procent groeien binnen een jaar aan conversie? Je zult niet verbaasd zijn dat doelstellingen elkaar aanvullen. Daarom is het goed onderscheid te maken tussen primaire en secundaire doelen. Wat is het belangrijkst en wat komt daarna? Op die manier kan je naar een concreet punt toewerken en weet je waar je heen wil met je bedrijf.

Stap 2: Zet de juiste marketingkanalen in

Heb je alle doelen in kaart gebracht en weet je welke prioriteit hebben? Dan kan je daarna gaan nadenken over hoe je dit wil bereiken. Dat kan bijvoorbeeld door het kiezen van de juiste marketingkanalen. Het type kanaal hangt weer af wat jouw doelstellingen zijn. Heb je nog weinig naamsbekendheid en wil je binnen afzienbare tijd jouw onderneming beter op de kaart zetten? Dan is online promotie door middel van social advertising of Google advertising het juiste kanaal. Heb je maar een beperkt budget? Dan is het raadzamer om meer te investeren in SEO en content. Wellicht zou je een combinatie kunnen maken van verschillende kanalen. Bepaal je budget, je doelen en je verwachting en maak op basis daarvan de juiste keuze.

Stap 3: Meet je resultaat

Om te weten of je rendement haalt uit je campagnes, is het altijd verstandig je resultaat door te meten. Dit kan aan de hand van Google Analytics, Google Search console of andere tools die je graag wil inzetten. Je wil natuurlijk weten welk kanaal welke resultaten behaald. Diegene die succesvol zou je dan een volgende keer weer kunnen inzetten. Minder goed converterende kanalen kan je dan achterwege laten. Stapje voor stapje kan je dan steeds betere je campagnes optimaliseren zodat je steeds dichter bij je doelen komt.

Voorbeeldcase

Hoe werkt dit in de praktijk? Ieder bedrijf begint natuurlijk met een lage naamsbekendheid waarbij het soms veel tijd kost om bekend te worden bij het grote publiek. Zeker in een competitieve branche heb je vaak een lange adem nodig om je campagnes rendabel te maken. Dat ondervond ook Voordeeluitjes.nl. Zij zijn werkzaam in de reisbranche en bieden arrangementen voor hotels en vakantieparken aan. Echter zijn ze niet de enige speler in de markt en is de concurrentie moordend. Hoe onderscheiden zij zich toch ten opzichte van de rest?

Allereerst is er gekozen voor een doeltreffende strategie om zoveel mogelijk naamsbekendheid om te bouwen. Zij hebben ervoor gekozen om dit te doen via offline promotie door middel van printmedia. Door te adverteren in dagbladen, tijdschriften en regionale kranten, werden zij bekender bij hun doelgroep. Maar ook online werd steeds belangrijker. Het inzetten van advertenties op social media, via zoekmachines en het investeren in content, heeft ze uiteindelijk gebracht naar een topspeler binnen hun discipline. Daar kwam uiteindelijk genoeg budget voor vrij om ook mediacampagnes op te zetten. Door reclame te maken op radio en televisie werd er nog eens een hele grote groep bereikt die voorheen nog nooit hadden gehoord van Voordeeluitjes.nl. Inmiddels behoren ze nu tot de top 5 en kunnen we spreken van een succescase.  

  • Patrick Heijmans, werkzaam bij Webwinkelcommunity, is een ervaren online marketeer die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelcommunity opgezet. Samen met het webwinkelcommunity forum, dit forum is exclusief voorbehouden voor serieuze webwinkel eigenaren en professionals in e-commerce. Dit om een ​​hoog niveau van discussie en deskundigheid te kunnen waarborgen.

  • Toon reacties

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

Ook interessant

Danny Sullivan: geen March 2024 spam update

Afgelopen dinsdag (5 maart) kondigde Google de March 2024 core update aan, met daarbij ...

Gebruik jij al een onlinemarketingfunnel?

Een onlinemarketingfunnel, ook wel bekend als marketing- en salesfunnel of conversiefunnel, beschrijft het proces ...

USP

Wat is USP

Wat is een USP? De afkorting van USP is Unique Selling Point of Unique ...