Helpful Content Update september 2023

In een poging om de zoekresultaten zo relevant en origineel mogelijk te houden, heeft Google in september een Helpful Content Update uitgerold. Op 14 september werd de update van het Helpful Content Systeem aangekondigd en op 28 september was deze volledig uitgerold. In dit artikel lichten we toe wat deze update inhoudt.

Wat is het Helpful Content System?

Dit systeem is in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat content die als behulpzaam wordt ervaren door Google-gebruikers hoger in de zoekresultaten komt te staan. Daarentegen zorgt dit automatische systeem ervoor dat content die niet aan dit criterium voldoet, lager in het zoekverkeer zal komen te staan. Op deze manier wordt er voorrang gegeven aan content die gecreëerd is voor Google-gebruikers over content die gepubliceerd is met het oog op het algoritme van de zoekmachine.

Wat is er veranderd door de update?

Periodiek wordt de classifier van het Helpful Content Systeem geüpdatet, wat invloed heeft op de manier waarop het onbehulpzame content bespeurt. De update die in september heeft plaatsgevonden, heeft er onder andere voor gezorgd dat de classifier minder streng is geworden op content die gegenereerd is door middel van AI.

Daarnaast heeft Google in deze update aangegeven dat het raadzaam is om content die wordt geschreven door derde partijen niet mee te laten nemen bij het indexeren van een website, wanneer deze content niet gerelateerd is aan het hoofddoel van de website of indien de content niet direct wordt overzien. Bovendien heeft het internetbedrijf advies uitgebracht voor websites die negatief beïnvloed zijn door de update.

Wat betekent dit voor mijn website?

Voor website-eigenaren betekent deze update dat het van belang is om enkel kwalitatieve en behulpzame content op de website te publiceren. Wanneer dit het geval is, is de kans op hoge rankings van de eigen webpagina’s namelijk groter. Heb je content op jouw website staan die niet direct behulpzaam is voor bezoekers? Dan raadt Google aan om deze content te vervangen of weg te halen.

  • Djamila is Teamlead Linkbuilding bij LEQUAL. Gedreven door met behulp van (creative) linkbuilding, content en PR topposities in de zoekresultaten te verkrijgen. Daarnaast actief als auteur op SEOnieuws.com waar ze graag het laatste nieuws over SEO deelt, samen met handige tips en trucs.

  • Toon reacties

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

Ook interessant

webwinkel SEO

Webwinkel SEO: omdat succes afhangt van vindbaarheid

Het succes van een webwinkel hangt voor een groot deel af van de vindbaarheid. ...

Nieuwe zoekervaring in Google met Notes en Follow

Vandaag kondigde Google een nieuwe functionaliteit in de Google Search-app aan: Notes. Aanvullend op ...

USP

Wat is USP

Wat is een USP? De afkorting van USP is Unique Selling Point of Unique ...