Google heeft de eerste core update voor 2024 aangekondigd: de March 2024 core update. Zo fantasieloos als de naam is, zo uitgebreid en impactvol lijkt deze update te gaan worden. De focus is vooral op betrouwbare informatie en ‘unhelpful content’.
March 2024 core update en nieuw spambeleid
Zoals inmiddels gebruikelijk kondigde Google de update aan via X/Twitter. Naast de core update kondigden ze ook nieuw spambeleid aan:
March 2024 core update ‘more complex’
In de toelichting op het Google Search Central blog stelt de zoekmachinegigant dat de March 2024 core update uitgebreider is dan de gebruikelijke core updates:
The March 2024 core update is a more complex update than our usual core updates, involving changes to multiple core systems. It also marks an evolution in how we identify the helpfulness of content.
Google Search Central
In het blog geeft Google aan meerdere systemen te gebruiken om te bepalen wat betrouwbare informatie is, en nu de core rankingsystemen te hebben uitgebreid om behulpzamere zoekresultaten te tonen. Dit gaat met een aantal verschillende innovatieve systemen en benaderingen, aldus de zoekmachinegigant.
“There’s no longer one signal or system used to do this”, valt te lezen in het blog. Hiermee lijkt Google te impliceren dat het systeem tot nu toe beperkt was tot een enkel signaal of een enkel systeem. Omdat het zo’n enorme uitbreiding is, verwacht Google dat deze update een maand kan duren om helemaal uit te rollen. Eerdere core updates duurden meestal zo’n twee weken.
40% minder onoriginele content van lage kwaliteit in zoekresultaten
Met de March 2024 core update worden lessen van de Helpful Content updates gebruikt om het core algoritme te verbeteren. In een blog van Googles Elizabeth Tucker geeft ze aan te verwachten dat dit zorgt voor een vermindering van content van lage kwaliteit en onoriginele content met 40%:
We believe these updates will reduce the amount of low-quality content on Search and send more traffic to helpful and high-quality sites. Based on our evaluations, we expect that the combination of this update and our previous efforts will collectively reduce low-quality, unoriginal content in search results by 40%.
Elizabeth Tucker, directeur Product Management bij Google
Barry Schwartz schrijft op Search Engine Land dat de Helpful Content Update nu onderdeel van de core updates is, die woorden vinden we in de communicatie vanuit Google niet terug. Diezelfde Schwartz voelde de March 2024 core update trouwens al aankomen.
Wachten op de impact van de March 2024 core update
Het is wachten op wat nu echt de impact zal zijn van de March 2024 core update. Ten eerste leert de ervaring dat groots aangekondigde updates van Google vrijwel altijd minder impact hebben gehad dan je zou verwachten. Ten tweede is de impact in het Nederlands taalgebied vrijwel altijd later en (fors) minder dan in de Engelstalige zoekresultaten. De zoekmachine is van goede wil en wil goede zoekresultaten blijven vertonen aan zijn gebruikers, het is alleen altijd afwachten of dit ook echt zo uitpakt.
March 2024 spam update
Naast de core update introduceert Google de March 2024 spam update, met nieuwe (anti-)spamregels. Wie deze regels overtreedt, kan lagere posities in de zoekresultaten krijgen, of zelfs helemaal uit de zoekresultaten verdwijnen.
Enkele belangrijke punten uit de March 2024 spam update:
- Misbruik van vervallen domeinen (expired domains) wordt strenger aangepakt;
- ‘Geschaalde’ content wordt onder de loep genomen;
- Misbruik van sitereputatie wordt bestraft.
Vervallen domeinen/expired domains
Vervallen domeinen (vooral bekend als ‘expired domains’) worden op verschillende manieren gebruikt om SEO-resultaten mee te boeken. Zo zijn er bedrijven die deze expired domains kopen om er een simpele website op te plaatsen waar tegen betaling een artikel met link(s) naar de klant op kunnen worden gezet. Deze werkwijze valt onder de PBN’s, een tactiek waar de zoekmachine geen voorstander van is.
Een andere tactiek is vervallen domeinen kopen vanwege het backlinkprofiel en daar een website op zetten die vanwege de backlinks mogelijk snel resultaten boekt in de zoekmachine.
‘Geschaalde’ content, waaronder PBN’s
Met ‘geschaalde’ content doelt de zoekmachine op het aanmaken van veel webpagina’s, puur om de zoekresultaten te beïnvloeden. Hierbij zou je al snel aan AI-gegenereerde content kunnen denken, maar je kan ook denken aan onoriginele content dat in feite herhaalt wat elders al online te vinden is. Een gevalletje ‘dertien in een dozijn’, zoals we dat in goed Nederlands zeggen. Dat kan ook door iemand zelf geschreven zijn, zonder bijvoorbeeld gebaseerd te zijn op eigen kennis of ervaring (de ‘Experience’ uit E-E-A-T). Kwaliteit boven kwantiteit dus, zoals het Helpful Content System beoogt.
Chantal Smink zal hier waarschijnlijk niet rouwig om zijn, affiliate sites met reviews die niet meer zijn dan een opsomming van productspecificaties zouden hierdoor moeten verdwijnen uit de zoekresultaten. En laat ze daar net een week voor de aankondiging van Google een roast over hebben geschreven op LinkedIn:
Misbruik van sitereputatie (Parasite SEO)
Er is sprake van misbruik van sitereputatie wanneer een partij content op websites met een goede reputatie, ofwel hoge autoriteit, kan toevoegen zonder enige beoordeling of tussenkomst vanuit deze autoritatieve website. Deze tactiek wordt ook wel ‘Parasite SEO’ genoemd. Dit betekent niet dat alle content die derden op websites kunnen plaatsen onder dit misbruik valt. Kennelijk denkt Google te weten hoe en waar men gemakkelijk content kan (laten) publiceren om zo bijvoorbeeld linkjes te scoren. En dat, zo weten we van Google, mag toch niet de bedoeling zijn.
Toon reacties