Met alle duurzaamheidstrends die we de afgelopen tijd op ons af zien komen, is het dan ook niet zo gek dat duurzame marketing steeds belangrijker is geworden. Dit is marketing die erop gericht is de duurzame en milieuvriendelijke producten en diensten van een bedrijf te promoten. Dit zijn de ondernemingen die aan sociale en gedragsbehoeften van de huidige generaties willen voldoen zonder de behoeften van toekomstige generaties in gevaar te brengen. Authentieke, duurzame marketing heeft alles te maken met de wereldwijde beweging om het milieu te beschermen en daarbij de consumenten aan te moedigen hetzelfde te doen. Laten we eens kijken uit welke pijlers het concept duurzame marketing bestaat.
Duurzame marketing: milieu, economie en de samenleving
De aspecten van duurzame marketing hebben betrekking op het milieu, de economie en de maatschappij. Duurzame marketing is erop gericht ervoor te zorgen dat de huidige productie- en consumentgewoonten de toekomstige reserves niet uitputten, terwijl de winstgevendheid en de activiteiten van het bedrijf niet uit het oog worden verloren.
Kortom, marketing professionals richten zich op het afstemmen van merkwaarden op de consumentenwaarden, wat zal leiden tot succesvolle branding en langdurig zakelijk succes.
Duurzame marketing versus traditionele marketing
In plaats van traditionele marketing wordt bij duurzame marketing geen voorrang gegeven aan winst boven de planeet. Duurzame marketing staat gelijk aan duurzame winsten realiseren binnen de grenzen van de planeet en de samenleving. De drijfveer achter het succes van duurzame marketing is het bereiken van de klant op een uit milieuoogpunt duurzame wijze. Dit is een groot verschil met de conventionele marketingstrategieën, waarbij duurzaamheid ten koste gaat door het willen genereren van hogere winsten.
Greenwashing: vals onder het vaandel van duurzaamheid
Hoewel duurzaamheidsmarketing in theorie natuurlijk erg mooi klinkt, zien we helaas dat veel bedrijven aan greenwashing doen – de praktijk van een bedrijf om milieuvriendelijk of ecologischer te lijken. Er zijn echter diverse consumentengroepen toegewijd aan het spotten van leugens of halve waarheden, wat betekent dat het gebruik van deze techniek de reputatie van jouw onderneming kan schaden en uiteindelijk geen waarde toevoegt aan jouw merk. Het is dus van essentieel belang om duurzaamheidsmarketing te funderen in een duurzaamheidsbeleid dat de kernpunten van een bedrijf duurzamer maakt.
Waarom is duurzame marketing belangrijk?
Het is belangrijk om het milieu te beschermen, voor ons en toekomstige generaties. Wie als bedrijf niet de welzijn van de samenleving vertegenwoordigt, loopt het risico klanten te verliezen. De eenvoudige verklaring hiervoor is dat klanten zich betrokken voelen met merken die ze mogen.
Wanneer je als merk geen moeite doet om de wensen en behoeften van klanten te begrijpen, is de kans kleiner dat je trouwe klanten aan je weet te binden.
Toon reacties