Quick wins in december voor online retailers

70 % van de online winkelmandjes wordt achtergelaten zonder de aankoop te voltooien. Dat blijkt uit onderzoek van dotdigital, het internationale omnichannel marketingautomationplatform. Met de decembermaand in aantocht hebben Nederlandse retailers die hierop actie ondernemen de mogelijkheid hun omzet te stimuleren.

Doordat de online verkopen sinds het begin van de COVID-19 crisis stegen in Nederland, zijn retail sales in volgens Reuters* de afgelopen 14 jaar nog nooit zo hard gestegen als in mei 2020. En de grote hoeveelheid online verkopen zullen voortduren, mede doordat het winkelend publiek op grote schaal meer online zal shoppen, zeker in de cadeaumaand december.   

57% stuurt geen follow-up mail

Maar terwijl e-commerce blijft groeien, kunnen Nederlandse retailers toch eenvoudige omzetkansen mislopen. Volgens het Hitting the Mark rapport blijkt uit onderzoek van Dotdigital, waarin de digitale marketingtactiek van 100 wereldwijde e-commerce merken wordt vergeleken, dat 95% van de Nederlandse retailers geautomatiseerde welkomstprogramma’s inzet, maar dat 57% van de retailers geen e-mails over het vroegtijdig verlaten van het winkelmandje stuurt.  Dit, zo suggereert het rapport, betekent dat retailers klanten laten schieten die blijk geven van koopintentie.

Van de 43% die wel taktieken en tools inzet om in contact te komen met consumenten die hun aankoop niet voltooien, zijn er verbeterpunten met betrekking tot snelheid en frequentie. Slechts 28% van de follow-up mails werd gestuurd binnen een uur nadat een winkelwagen werd achtergelaten terwijl 33% slechts eenmalig een follow-up mail stuurde.

Personalisatie is key

Mark Jervis, Marketing Director bij dotdigital: “Retailers bereiden zich voor op wat misschien wel de belangrijkste decembermaand is die ze ooit zullen meemaken. Om hierin te slagen is het belangrijk dat ze alle tools voor personalisatie inzetten. Doordat consumenten minder live contact hebben in winkels, willen ze wanneer ze een aankoop doen meer verbinding dan ooit ervaren met de merken die ze aanschaffen en de winkels en retailers waar ze kopen. Dat is de personalisatie paradox. Retailers die hier slim op inspelen komen tegemoet aan deze behoefte aan personalisatie, die vervolgens bij de retailer op korte termijn conversies creëert. Vervolgens kan de personalisatie-data hergebruikt worden om online kopers opnieuw te betrekken en de loyaliteit en de waarde van de customer lifetime valute te verhogen.

  • Patrick Heijmans, werkzaam bij Webwinkelcommunity, is een ervaren online marketeer die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelcommunity opgezet. Samen met het webwinkelcommunity forum, dit forum is exclusief voorbehouden voor serieuze webwinkel eigenaren en professionals in e-commerce. Dit om een ​​hoog niveau van discussie en deskundigheid te kunnen waarborgen.

  • Toon reacties

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

Ook interessant

Een op drie Nederlanders verwacht nooit slachtoffer te worden van internetoplichting

Tachtig procent vreest dat (groot)ouders wel in (online) val lopen Mariënheem, 25 augustus 2020 – ...

Helft (web)winkels prijst deze feestdagen scherper dan vorig jaar

Amsterdam, 25 november 2022 – Winkeliers pakken de voorbereidingen voor de feestdagen anders aan ...