De omzet van de 300 grootste webshops in Nederland is voor het eerst teruggelopen. De teruggelopen omzet is een duidelijke correctie op de forse omzetgroei van de retailsector tijdens corona. In de jaren 2020 en 2021 was de groei respectievelijk 29 en 21 procent. Dat meldt CBS.
Verschil in cijfers Twinkle en CBS
In het e-commerceoverzicht van Twinkle bedraagt de gezamenlijke omzet van online retailers in 2022 ruim 26 miljard euro. Dit is een daling van 2 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. De cijfers van het CBS en Twinkle zijn niet helemaal vergelijkbaar volgens Dirk Mulder, Sector specialist Trade & Retail bij ING. Mulder: “De cijfers van CBS gaan over de verkoop van producten. Bij Twinkle gaat het om producten en diensten. Maar ook bij CBS is over 2022 voor producten sprake van een krimp (-0,3 procent).”
“De omzetdaling is een goed momentum voor webshops om (meer) in te zetten op het verbeteren van de klantbeleving”, vervolgt Mulder. “Klanten verwachten niet alleen gemak bij het online winkelen, maar ook een gepersonaliseerde en naadloze ervaring. Webshops doen er goed aan te investeren in gebruiksvriendelijke websites met snelle laadtijden en een eenvoudige navigatie. Het gebruik van kunstmatige intelligentie en data-analyse kan webshops helpen bij het begrijpen van klantgedrag en het aanbieden van relevante producten en aanbiedingen op maat.”
Verminderen ecologische voetafdruk voor positieve merkreputatie
Daarnaast ligt er voor webshops een kans om hun logistieke processen te optimaliseren en (verder) te verduurzamen. Snellere leveringen en een makkelijk en ruim retourbeleid kunnen de klanttevredenheid verhogen en loyaliteit bevorderen. Het verminderen van de ecologische voetafdruk door duurzame logistiek heeft niet alleen een positief effect op het milieu, maar kan ook bijdragen aan een positieve merkreputatie.
Klanten actief betrekken
Volgens Mulder hebben webshops er baat bij (meer) te investeren in marketing en merkidentiteit. Dat kan door het opbouwen van een sterk merk en het actief betrekken van klanten via sociale media en contentmarketing om zo de klantloyaliteit te vergroten. Mulder: “Amazon en Bol doen dit bijvoorbeeld al. Dit is onder andere terug te zien in het gedrag van klanten, die de betreffende sites als zoekmachine gebruiken in plaats van Google. De wereld van e-commerce is dynamisch en veerkrachtig; degenen die meebewegen, zullen een plek behouden in deze steeds veranderende markt.”
Toon reacties