Omzet e-commerce blijft gestaag groeien

omzet-ecommerce

Aandeel e-commerce in BBP is verder toegenomen in 2018

‘s-Hertogenbosch – 10 januari 2019 – In 2018 steeg de omzet in e-commerce opnieuw ten opzichte van het jaar ervoor. Dit is terug te zien in het aandeel van e-commerce in ons binnenlands bruto product (BBP). Naar verwachting beslaat deze 3,4 procent van het BBP en is de totale online verkoop daarmee goed voor 24.95 miljard euro. Dit blijkt uit het Ecommerce rapport dat in samenwerking met SAP is opgesteld.  

Online verkoop heeft al geruime tijd een sterke groeicurve. In 2018 is de verwachte groeiratio van ecommerce dan ook 10,9 procent. Ondanks dat het aandeel van ecommerce gestaag blijft groeien, zijn we niet de fanatiekste shoppers van Europa. De Engelsen, Fransen en Duitsers shoppen liever online dan de gemiddelde Nederlander. 

Als we online shoppen doen we dit het liefst bij Nederlandse winkels. Chinese webwinkels volgen Nederland op de voet. Meer dan de helft van de uitgaven aan buitenlandse aankopen (59%) wordt in Chinese webshops besteed. 34 procent van de online uitgaven wordt gedaan bij andere Europese landen. Zo kiest de Nederlandse consument met enige regelmaat voor Engeland (24%) of Duitsland (19%). 

Sportartikelen offline, kleding online

Online geeft de gemiddelde Nederlander het meeste uit aan kleding. Ook aan technische snufjes besteden ze genoeg geld. Verzorgingsproducten en sportartikelen zien we toch liever in het echt en hier wordt dan ook weinig online omzet in behaald. Als we naar online services kijken, boekt de Nederlander het vaakst vliegtickets en vakantieverblijven op het internet. Reisbureaus krijgen dan ook minder vaak een bezoekje. De soort producten of services die we online aanschaffen verschillen niet tussen verschillende leeftijdsgroepen.

Mark de Bruijn, VP & Head of Marketing EMEA & MEE bij SAP Customer Experience: “Steeds meer Nederlandse klanten shoppen online. Maar of consumenten nu online of offline shoppen, het is belangrijk dat ze een consistente ervaring hebben. Online shoppen moet aanvoelen alsof je in een winkelstraat loopt en net die ene winkel binnengaat die je aandacht trekt. Deze ervaring moet zowel in de winkel als bij de internetversie van deze retailer persoonlijk en aantrekkelijk zijn. Online is het daarnaast van extra groot belang dat je helder communiceert met de klant. Zo voorkom je dat deze bijvoorbeeld bij het uitchecken voor onverwachte verzendkosten komt te staan. Door helder en transparant te zijn, weet de klant precies wat hij van een merk kan verwachten. Dat geeft vertrouwen.” 

  • Patrick Heijmans, werkzaam bij Webwinkelcommunity, is een ervaren online marketeer die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelcommunity opgezet. Samen met het webwinkelcommunity forum, dit forum is exclusief voorbehouden voor serieuze webwinkel eigenaren en professionals in e-commerce. Dit om een ​​hoog niveau van discussie en deskundigheid te kunnen waarborgen.

  • Toon reacties

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

Ook interessant

verdrietig

Webshop laat klanten stikken

“Konijnenbontjes, lianenlampen en schedels, het zijn een aantal van de woonaccessoires die Jer’s Outlet ...

Thuiswinkel.org lanceert international keurmerk: Shopping Secure

Ede, 3 november 2020 Thuiswinkel.org heeft vandaag een nieuw internationaal keurmerk gelanceerd: Shopping Secure. ...

detailhandel

Omzet detailhandel november 2019

De detailhandel heeft in november 2,6 procent meer omgezet dan in november 2018, meldt ...