Nederlandse online shopper gericht op elektronica en entertainment tijdens uitbraak Covid-19

Online verkoop van kleding en schoenen maakt sterkste daling ooit mee Amsterdam – De Nederlandse consument heeft sinds de invoering van de coronamaatregelen online flink ingeslagen. In de periode van 9 tot 29 maart is de aankoop van elektronica wekelijks met 25 procent gestegen, gevolgd door de aankoop van entertainment (+22%). Dit blijkt uit een analyse van Klarna, marktleider op het gebied van buy now, pay later. Klarna analyseert het onlineshopgedrag van Millennial- en Generatie X-consumenten sinds de invoering van de coronamaatregelen op 11 maart. Deze groepen vormen samen de meerderheid van alle consumenten.  

Comfort en gezelligheid gaan voor kleding

Tijdens de coronacrisis heeft Klarna een toename gezien in online shopping en het gebruik van de betaalmethode Betaal later. In het onderzoek is gekeken naar online shoppatronen in twee leeftijdsgroepen: Millennials (leeftijd 24-40) en Generatie X (leeftijd 40-55). De consumptie van beide groepen is veranderd ten opzichte van de tijd voor de coronacrisis. Voorheen was de aanschaf van kleding en schoenen populair, maar dit is in de eerste weken drastisch veranderd. Met gemiddeld een wekelijkse daling van tien procent is er nog nooit eerder zo’n sterke daling in dit segment waargenomen. Men spendeert liever geld aan aankopen die het leven thuis verbeteren. Zo volgt de groei van online aankoop van eten & drinken en gezondheid & schoonheid (wekelijks resp. 18% en 10%) dicht op de aanschaf van elektronica en entertainment.

Wilko Klaassen, General Manager van Klarna in Nederland en België: “De inzichten liggen wellicht voor de hand, als je nadenkt over je eigen winkelgedrag en dat van de mensen om je heen. Mensen waren bezig hun werkplek in te richten, schoonheidsproducten in huis te halen, gezondheidsproducten in te slaan en spelletjes te kopen om met hun partner, kinderen of huisgenoten te spelen. Daarbij zien we veel nieuwe kopers en een stijging van transacties waarbij gebruik wordt gemaakt van Klarna. We verwachten dat onze kopersbescherming daar de reden van is.”

Terug naar standaard online shopgedrag

Vanaf 30 maart is het gedrag van de consument echter weer teruggekeerd naar een meer normale trend. Zo stijgt de online aankoop van kleding en schoenen weer. Bestaande klanten worden actiever en daarnaast is er ook een toename zichtbaar in het aantal consumenten dat voor de eerste keer shopt met Klarna. Zeker nu fysieke winkels nog grotendeels gesloten zijn, biedt online shoppen voor hen uitkomst.

Klaassen legt uit: “Hoewel de beperkingen wat betreft sociale interactie nog steeds gelden, zien we weer dat mensen investeren in nieuwe kleren en schoenen voor de lente en de zomer. Hun werkplek is ingericht en de voorraden zijn weer op peil. Nu hun kledingkast nog! Dat de trend normaliseert, is voor de online retailers goed nieuws.”

  • Patrick Heijmans, werkzaam bij Webwinkelcommunity, is een ervaren online marketeer die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelcommunity opgezet. Samen met het webwinkelcommunity forum, dit forum is exclusief voorbehouden voor serieuze webwinkel eigenaren en professionals in e-commerce. Dit om een ​​hoog niveau van discussie en deskundigheid te kunnen waarborgen.

  • Toon reacties

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

Ook interessant

Jimdo bereidt kleine ondernemers voor op het nieuwe winkelen

Online Corona-proof Steunpakket helpt winkeliers en zelfstandigen aan extra inkomsten. In een tijdperk waar ...

Onderdelenhuis groeit explosief door slimme software

Met meer dan 100.000 onderdelen uit voorraad leverbaar heeft Onderdelenhuis.nl naast hun fysieke winkel ...