70 % van de online winkelmandjes wordt achtergelaten zonder de aankoop te voltooien. Dat blijkt uit onderzoek van dotdigital, het internationale omnichannel marketingautomationplatform. Met de decembermaand in aantocht hebben Nederlandse retailers die hierop actie ondernemen de mogelijkheid hun omzet te stimuleren.
Doordat de online verkopen sinds het begin van de COVID-19 crisis stegen in Nederland, zijn retail sales in volgens Reuters* de afgelopen 14 jaar nog nooit zo hard gestegen als in mei 2020. En de grote hoeveelheid online verkopen zullen voortduren, mede doordat het winkelend publiek op grote schaal meer online zal shoppen, zeker in de cadeaumaand december.
57% stuurt geen follow-up mail
Maar terwijl e-commerce blijft groeien, kunnen Nederlandse retailers toch eenvoudige omzetkansen mislopen. Volgens het Hitting the Mark rapport blijkt uit onderzoek van Dotdigital, waarin de digitale marketingtactiek van 100 wereldwijde e-commerce merken wordt vergeleken, dat 95% van de Nederlandse retailers geautomatiseerde welkomstprogramma’s inzet, maar dat 57% van de retailers geen e-mails over het vroegtijdig verlaten van het winkelmandje stuurt. Dit, zo suggereert het rapport, betekent dat retailers klanten laten schieten die blijk geven van koopintentie.
Van de 43% die wel taktieken en tools inzet om in contact te komen met consumenten die hun aankoop niet voltooien, zijn er verbeterpunten met betrekking tot snelheid en frequentie. Slechts 28% van de follow-up mails werd gestuurd binnen een uur nadat een winkelwagen werd achtergelaten terwijl 33% slechts eenmalig een follow-up mail stuurde.
Personalisatie is key
Mark Jervis, Marketing Director bij dotdigital: “Retailers bereiden zich voor op wat misschien wel de belangrijkste decembermaand is die ze ooit zullen meemaken. Om hierin te slagen is het belangrijk dat ze alle tools voor personalisatie inzetten. Doordat consumenten minder live contact hebben in winkels, willen ze wanneer ze een aankoop doen meer verbinding dan ooit ervaren met de merken die ze aanschaffen en de winkels en retailers waar ze kopen. Dat is de personalisatie paradox. Retailers die hier slim op inspelen komen tegemoet aan deze behoefte aan personalisatie, die vervolgens bij de retailer op korte termijn conversies creëert. Vervolgens kan de personalisatie-data hergebruikt worden om online kopers opnieuw te betrekken en de loyaliteit en de waarde van de customer lifetime valute te verhogen.
Toon reacties