Wat is USP

USP

Wat is een USP?

De afkorting van USP is Unique Selling Point of Unique Selling Proposition. Vertaald betekent het letterlijk uniek verkoopargument. Wat het precies is, hoe kun je je als webwinkel nou onderscheiden, hoe het is ontstaan en een aantal voorbeelden lees je hieronder.

Een stukje geschiedenis

In 1960 heeft Rosser Reeves, van Ted Bates & Company, de term bedacht. Het werd toentertijd al gebruikt als marketingstrategie en vandaag de dag is dat nog steeds zo. Rosser gebruikte het om succesvolle reclames te verklaren. Zo beweert het dat succesvolle reclames unieke voorstellen bevatten. Voorstellen die de klant overtuigen om over te stappen op een ander merk. Tot op de dag van vandaag is dat nog steeds zo natuurlijk. Of je nou op de radio een reclame hoort, op de televisie een reclame ziet of buiten langs een reclamezuil wandelt. Een reclame kan je door goede USP’s overtuigen om een product te kopen of bijvoorbeeld te veranderen van telefoonprovider.

Voorbeelden van USP’s

Heel veel bedrijven gebruiken het om er hun voordelen mee aan te duiden. Wanneer je online op een website zit te kijken, zie je vaak de Unique Selling Points van deze webshop bovenaan de website staan. Veel gebruikte verkoopargumenten op winkelniveau zijn bijvoorbeeld:

  • Gratis verzending
  • Altijd de goedkoopste
  • Voor 22.00 uur besteld? De volgende dag in huis!
  • Naast de website ook nog 5 échte winkels
  • Bekijk ook eens onze app
  • Meer dan 3.000 tuinartikelen

Er zijn ook verkoopargumenten op product- en/of merkniveau, waaronder:

  • Head & Shoulders: Mooi en roosvrij haar
  • Andrélon: Laat haar stralen
  • Nivea: Alles voor jouw haar
  • Syoss: Salon-schitterend haar, elke dag

Koop jij altijd shampoo van Andrélon omdat je er bijvoorbeeld tevreden over bent of de shampoo lekker vindt ruiken? Heel logisch. Toch kan het zo zijn dat jij, na het horen van het verkoopargument van Head & Shoulders overstapt naar dat merk. Misschien wel omdat jij je haar nog mooier wilt krijgen of zo nu en dan last hebt van roos.

Positief gevoel = kopen

Bovenstaande verkoopargumenten worden gebruikt om bepaalde voordelen te benadrukken. ‘Meer dan 3.000 artikelen’ is gericht op het ruime assortiment, terwijl ‘Altijd de goedkoopste’ de scherpe prijzen benadrukt. Een argument moet er uiteindelijk voor zorgen dat de klant een positief gevoel krijgt en uiteindelijk natuurlijk ook overgaat tot het doen van een aankoop.

Waar moet een goede USP aan voldoen?

Sommige verkoopargumenten kun je waarschijnlijk zo uit je mouw schudden, maar het bedenken van een goed argument is niet zomaar gedaan. Je wilt ten slotte wel dat een USP aanslaat. In een blogartikel op webwinkelcommunity wordt er dan ook gezegd: Unique selling points, je hebt er niets aan. En dat klopt ook wel. Hoe weet je nou of het goed is? Zorg ervoor dat hij aan alle onderstaande criteria voldoet:

  • De klant staat centraal
  • Er wordt gedacht vanuit de klant en het omschrijft een uniek voordeel.
  • Het maakt duidelijk waarom de klant dit product en/of bij deze webshop moet kopen en niet bij de concurrent.

Wees uniek!

Zoals de naam al zegt, Unique Selling Points worden door iedereen gebruikt maar zorg ervoor dat ze uniek zijn, en dat is misschien nog wel het moeilijkste. Hoe heb jij jouw USP’s benoemd ?

  • Patrick Heijmans, werkzaam bij Webwinkelcommunity, is een ervaren online marketeer die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelcommunity opgezet. Samen met het webwinkelcommunity forum, dit forum is exclusief voorbehouden voor serieuze webwinkel eigenaren en professionals in e-commerce. Dit om een ​​hoog niveau van discussie en deskundigheid te kunnen waarborgen.

  • Toon reacties

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

Ook interessant

webwinkel SEO

Webwinkel SEO: omdat succes afhangt van vindbaarheid

Het succes van een webwinkel hangt voor een groot deel af van de vindbaarheid. ...

email-marketing

Top 5 e-mailmarketing vragen in 2019

Regelmatig krijg ik vragen over e-mail marketing. Ook via de webwinkelcommunity komen er wekelijks ...