De Google-zoekresultaten bevatten nu 34 procent van de tijd afbeeldingen, blijkt uit een onderzoek dat deze week is gepubliceerd door seoClarity, een platform voor zoekmachine-optimalisatie oftewel SEO. Deze afbeeldingen verkleinen het aanbod boven de vouw voor traditionele vermeldingen.
Meer afbeeldingen
Het rapport van seoClarity beschrijft een toename van 42 procent in de afbeeldingsresultaten – het gedeelte in de zoekresultaten van Google met als titel ‘Images for red high heeled shoes’ hierboven – in de afgelopen weken. Deze resultaten zijn vooralsnog alleen van toepassing op de V.S. In Nederland lijkt dit nog niet aan de orde.
Niet alleen laat Google afbeeldingsresultaten vaker zien, maar het laat ze ook prominenter zien. Bijna de helft van de tijd staan die afbeeldingen bovenaan de zoekresultatenpagina, tussen de eerste drie posities.
Of dit een permanente zet is voor Google of een kortetermijntest valt nog te bezien. Het is een scherpe piek voor een langetermijnwijziging, maar Google heeft wel vaker substantiële wijzigingen aangebracht zonder dit vooraf te melden.
Op het eerste gezicht lijkt dit weer een klap voor SEO en de hoeveelheid zichtbaarheid die je redelijkerwijs kunt verwachten van de traditionele zoekresultaten op het web – de 10 blauwe links op de pagina die we allemaal kennen.
Afbeelding optimalisatie
Het optimaliseren van afbeeldingen voor zoekmachines is gebaseerd op de relevantie voor een zoekwoord. Voor afbeeldingen betekent het ontbreken van zichtbare tekst echter dat het proces anders is.
De sleutel is om te focussen op het optimaliseren van primaire categorie- en productafbeeldingen, omdat deze degenen zijn met een realistische kans om verkeer en conversies te genereren. Ervan uitgaande dat het product en de bijbehorende afbeeldingen visueel aantrekkelijk is, heb je de kans om de interesse van een klant rechtstreeks uit de zoekresultaten te halen. Maar daarvoor dien je wel eerst in de zoekresultaten te verschijnen.
Het zoeken naar afbeeldingen begint met de afbeelding zelf en wordt uitgebreid naar de context van de pagina waarop de afbeelding staat.
De bestandsnaam van de afbeelding is de eerste indicator. Als je afbeeldingen met unieke beschrijvingen en kenmerken kunt benoemen, is dat goed. De red high heeled shoes afbeelding zoals hierboven kan bijvoorbeeld red-high-heeled-shoes.jpg kunnen heten, om zo de schoen en de stijl te beschrijven.
Het handmatig hernoemen van afbeeldingen op groet schaal van elk product is een moeilijke opgave voor grotere webshops. Het zou waarschijnlijk het werk van je ontwikkelaars kunnen worden. (Veel grote e-commerce bedrijven gebruiken generieke, numerieke productnamen, die minder effectief zijn.) Maar als je relevante tekstbeschrijvingen kunt toevoegen aan afbeeldingsnamen, is dit een stap om de relevantie en dus ranking te verbeteren.
Houd er rekening mee dat afbeeldingen ook snel moeten worden geladen, aangezien paginasnelheid een rangorde-factor is in Google.
Overweeg het toevoegen van de afbeeldingen aan een XML-sitemaps als elementen van elke pagina om ervoor te zorgen dat de belangrijkste worden ontdekt. Eventueel kun je er zelfs aan denken om een eigen sitemap voor afbeeldingen te maken.
Vervolgens komen we bij de code die de afbeelding in de pagina invoegt. Het alt-attribuut – oftewel de alt-tag – is het deel van die tag dat browsers en mensen vertelt wat de afbeelding bevat. Het moet worden geoptimaliseerd, zelfs als de bestandsnaam dat niet is.
Ontwikkelaars kunnen Alt-attributen gemakkelijker op schaal optimaliseren. Deze kenmerken hebben een grote impact op de ranking van afbeeldingen en zelfs een kleine impact op de algehele pagina.
Neem informatie op in het alt-attribuut dat het op zinvolle wijze van anderen onderscheidt. Als er bijvoorbeeld versies van dezelfde afbeelding met verschillende kleuren, grootten of configuraties zijn, moeten die elementen in het alt-attribuut staan. Dus de bovengenoemde afbeelding kan een alt-kenmerk hebben van ‘red high heeled shoes by Kelly & Katie’. Het alt-attribuut voor de blauwe versie zou vergelijkbaar zijn, in plaats van Red zullen we dan ‘Blue’ gebruiken.
Structured data voor afbeeldingen
Een ander voordeel is het toevoegen van gestructureerde gegevens voor afbeeldingen. Gestructureerde gegevens – meestal Schema.org – bieden een kader voor het labelen van delen van je webpagina’s om zoekmachines te helpen de afbeelding te begrijpen.
Het belangrijkste is dat de relevantie van een afbeelding voor de zichtbare tekst op een pagina van grote invloed is op de vraag of die afbeelding wordt weergegeven in de zoekresultaten. Google gaat ervan uit dat bijschriften of productnamen die het dichtst bij de afbeelding liggen, de visuele inhoud ervan beschrijven.
Kortom, hoe meer tekstuele signalen je over een afbeelding kunt geven, hoe meer kans je hebt om te worden weergegeven in de zoekresultaten van de afbeeldingen. Een extraatje is dat geoptimaliseerde afbeeldingen ook de positie van je pagina’s in het algemeen verbeteren.
Toon reacties