Webwinkeliers bundelen krachten op online fora

Uit onderzoek van Webwinkelcommunity is gebleken dat webwinkeliers behoefte hebben aan mogelijkheden om krachten te bundelen. Bij een webwinkel beheren komt vaak veel meer kijken, dan het verwerken van binnenkomende orders alleen. Hoe onderscheid je jezelf van de concurrentie? Op welke manier verkrijg je hogere posities in de zoekresultaten? Welk online boekhoudpakket is het meest geschikt voor een webwinkel? Het zijn vragen waar veel webwinkeliers het antwoord niet direct op hebben. Door kennis uit te wisselen op online fora, komen ze verder.

Onderzoek naar kennisdeling onder webwinkeliers

Onderzoek werd gedaan via sociale media, bestaande fora en gesprekken met webwinkeliers. Uit dit onderzoek bleek dat liefst 57.6% van de ondervraagden behoefte heeft aan de mogelijkheid om kennis te delen met andere webwinkeliers. Dit gebeurt vaak niet meer via offline kanalen, zoals een beurs of rondetafelgesprek, maar voornamelijk online. Er zijn diverse digitale mogelijkheden, waarop kennis gedeeld kan worden. Naast een online forum is dat bijvoorbeeld ook Slack of Skype.

Snel een vraag kunnen stellen aan collega’s

Voornaamste voordeel van een online forum is de mogelijkheid om snel een vraag te stellen aan collega’s. Daarbij is het op een forum makkelijker om het overzicht te bewaren, dan bijvoorbeeld in een chat op Slack of Skype. Denk aan de mogelijkheid om gesprekken binnen het forum op een later moment nog eens terug te lezen, bepaalde berichten op te slaan, enzovoorts. De combinatie van zowel een forum als een mogelijkheid om met collega’s te chatten, wordt vaak als de beste optie beschouwd.

Besproken onderwerpen op fora

Op online fora voor webwinkeliers worden sterk uiteenlopende onderwerpen besproken. Denk aan volledige stappenplannen voor startende ondernemers, mogelijkheden om kosten te besparen voor ondernemers die momenteel al een webwinkel hebben en bijvoorbeeld stappen die gezet moeten worden om hoger in de zoekresultaten te komen. Ieder van de deelnemende webwinkeliers heeft zijn of haar eigen expertise. Door deze kennis te delen met collega’s binnen deze branche, helpen zij elkaar verder. De een heeft veel kennis over het gebruik van boekhoudpakketten, terwijl anderen gespecialiseerd zijn in search engine optimization (SEO).

Fora openen tijdelijk hun deuren

Webwinkelcommunity heeft, als initiator van dit onderzoek, besloten haar deur tijdelijk te openen voor nieuwe leden. Vanaf vandaag, 12 mei 2020, is het voor geïnteresseerden mogelijk om een kijkje te nemen op dit forum via deze link: https://leden.webwinkelcommunity.nl/. Het geeft je inzage in hetgeen deelname aan een dergelijke community jou als webwinkelier op kan leveren.

  • Patrick Heijmans, werkzaam bij Webwinkelcommunity, is een ervaren online marketeer die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelcommunity opgezet. Samen met het webwinkelcommunity forum, dit forum is exclusief voorbehouden voor serieuze webwinkel eigenaren en professionals in e-commerce. Dit om een ​​hoog niveau van discussie en deskundigheid te kunnen waarborgen.

  • Toon reacties

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

Ook interessant

Nieuwe zoekervaring in Google met Notes en Follow

Vandaag kondigde Google een nieuwe functionaliteit in de Google Search-app aan: Notes. Aanvullend op ...

Onderdelenhuis groeit explosief door slimme software

Met meer dan 100.000 onderdelen uit voorraad leverbaar heeft Onderdelenhuis.nl naast hun fysieke winkel ...

Google rolt March 2024 core update uit

Google heeft de eerste core update voor 2024 aangekondigd: de March 2024 core update. ...