Hoge Raad te streng voor webwinkels met uitspraak over bestelknop

De Hoge Raad heeft op 4 oktober een oordeel gegeven over de eisen waaraan een bestelknop van een webwinkel moet voldoen. In dit kader heeft de Hoge Raad geoordeeld dat een bestelknop met de tekst ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ niet voldoende duidelijk is voor een consument. Het gevolg hiervan is dat de koopovereenkomst door de consument geheel of gedeeltelijk vernietigd kan worden. Floris van der Weijden van BrandMR vindt dat dit te ver gaat.

Koopovereenkomst gedeeltelijk vernietigen

Volgens de Hoge Raad wordt zowel in de omgangstaal als door de gemiddelde consument niet noodzakelijkerwijs een verband gelegd tussen het online plaatsen van een bestelling en de verplichting om te betalen. De rechter kan in dat geval de overeenkomst geheel of gedeeltelijk vernietigen. Van der Weijden: “Algehele vernietiging houdt in dat de consument de aankoop moet teruggeven of de bestelde dienst niet meer kan afnemen. Daar staat tegenover dat de consument zijn geld terugkrijgt.”

Als niet duidelijk is of de consument de aankoop ongedaan wil maken, kan de rechter de koopovereenkomst gedeeltelijk vernietigen. Een korting op de prijs van één derde is in dat geval redelijk, volgens de Hoge Raad. “Dit is slechts een richtlijn”, benadrukt Van der Weijden.

Geen korting is onredelijk

Wat gebeurt er als de webwinkel al een dienst heeft geleverd of een prestatie heeft verricht? Volgens Van der Weijden hoeft de consument de waarde van de geleverde prestatie dan slechts aan de webwinkel te vergoeden voor zover dat redelijk is. “Dat is alleen aan de rechter om dat te beoordelen”, zegt Van der Weijden. “De Hoge Raad stelt wel dat het onredelijk is als geen enkele korting voor de consument wordt toegepast. Omdat de bestelknop niet voldoende duidelijk is, dient er een sanctie voor de webwinkel te volgen.”

Consument wordt zeer vergaand beschermd

“De uitspraak van de Hoge Raad is in lijn met de eerdere rechtspraak van onze hoogste Europese rechter. De consument wordt zeer vergaand beschermd”, aldus Van der Weijden. “Wel vind ik dat deze bescherming te ver gaat, als uit de tekst rondom de bestelknop overduidelijk blijkt dat bij een bestelling een bepaalde prijs moet worden betaald. Zeker als je in het achterhoofd houdt dat een consument in deze gevallen ook nog altijd een beroep op het herroepingsrecht kan doen.” Een consument heeft bij een online bestelling namelijk het recht om een overeenkomst binnen 14 dagen zonder opgaaf van redenen te ontbinden. 

  • Toon reacties

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

Ook interessant

Duurzaamheidsinformatie in check-out van webwinkel leidt tot bezorgkeuze met minder CO2-uitstoot

Consumenten in de check-out van de webwinkel stimuleren om de meest duurzame bezorgoptie te ...

Meldingsgeluiden aanpassen voor Android applicaties

Bezit je een toestel met Android 10 of nieuwer als besturingssysteem en wil je ...

Consumentenorganisaties waarschuwen voor onbetrouwbare webshops

Nog steeds doen veel consumenten online aankopen zonder eerst de betrouwbaarheid van de webshop ...