Door deze stappen profiteren ondernemers maximaal van Black Friday

black-friday

DEN HAAG – Prijsacties en heel veel kortingen, dit is hoe Black Friday ook in Nederland inmiddels bekend staat. Maar sommige ondernemers zien door de bomen het bos niet meer. Hoe brengen ze hun producten maximaal onder de aandacht, hoe vergroten ze hun omzet en hoe profiteren ze maximaal van Black Friday? 

Winkelen veranderde tijdens de coronacrisis. Uit cijfers van het CBS blijkt dat de detailhandel in het tweede kwartaal van dit jaar duidelijk meer omzet heeft behaald dat het jaar in 2019. De totale omzet steeg met 5,9 procent. Maar dat is niets vergeleken met de records die de webwinkels hebben verbroken: de internetomzet van de detailhandel was in het tweede kwartaal 54,8 procent hoger dan een jaar eerder. 

Tegen de achtergrond van die trends belooft Black Friday dit jaar nog spectaculairder te worden. Black Friday is in de afgelopen vier jaar uitgegroeid tot de grootste uitverkoopdag voor de Nederlandse retail en laat zelfs de drukste koopdagen voor Kerst achter zich. Dit jaar wordt waarschijnlijk helemaal knotsgek. 

Frans van Riemsdijk, oprichter van Blackfridaydeals.nu, is optimistisch: “Alleen al op onze website hebben we in de aanloop naar en tijdens Black Friday in 2019 bijna een miljoen bezoekers gehad die op zoek waren naar de beste deals en deelnemende winkels. Naar verwachting gaan we dit jaar een nieuwe klapper maken en breken we door de grens van twee miljoen bezoekers.”

Corona en Black Friday Week

Volgens de regering is het coronavirus nog lang niet klaar met ons, dus het thuiswerk-advies zal voorlopig van kracht blijven. Dat betekent dat consumenten specifieke producten zullen aanschaffen die hun ondersteunen om thuis te werken. Denk aan artikelen van laptops tot bureaustoelen. En thuisblijven is een stuk leuker als er thuis vertier is, dus ook de vraag naar sneller internet en videogames neemt toe. 

Maar corona is niet het enige wat dit jaar verandert, ook de looptijd van Black Friday deals krijgt naar verwachting een flinke boost. Consumenten verwachten niet één dag acties, maar lopende, nieuwe en scherpe aanbiedingen gedurende een hele week. Ondernemers moeten dus voorbereid zijn op Black Friday Week. 

Van Riemsdijk: “De afgelopen jaren heeft een aantal grote online webwinkels niet één dag, maar een week lang Black Friday-acties aangeboden. Bol.com was vorig jaar koploper en had elke dag scherpe deals uit een andere categorie. Ook MediaMarkt startte in 2019 een week eerder met een Black Friday Pre-Party.” Het wordt wel erg druk, hoe houden ondernemers en consumenten overzicht in alle aanbieders, deals en acties? Van Riemsdijk: “Dat is de kracht van Blackfridaydeals.nu. Wij bieden het grootste online platform rond de jaarlijkse Black Friday in Nederland. De website toont kortingen van honderden bedrijven en duizenden producten. Ondernemers spelen zichzelf zo in de kijker bij het winkelende publiek.” 

Zo loop je binnen op Black Friday

Hoe maak je als ondernemer nu het meest kans om je omzet te maximaliseren en optimaal te profiteren van Black Friday? Hier zijn zeven punten die je een heel eind op weg helpen.

  • 1.     Consumenten zijn altijd op zoek naar een goede deal. Ze willen kortingen zien, liefst met vermelding van het totaalbedrag aan korting of een voordeel in de vorm van een gratis product. 
  • 2.     Maak package deals. Koppel producten die hard lopen, dus bied bijvoorbeeld een bundelkorting voorPlaystation 4 en FIFA 21. Of bied meer korting bij de koop van meerdere producten. 
  • 3.     Maak promotiemateriaal voor alle kanalen. Dit betekent dat je promotiematerieel overal goed wordt weergegeven en niet incorrect is afgesneden. Zo vergroot je de herkenbaarheid van je product.  
  • 4.     Zet verschillende kanalen in om je deals zo goed mogelijk te communiceren. Denk aan Google Ads, Facebook, Instagram, publishers en influencers. Kost misschien geld, maar de conversie kun je meten en zo zie je wat rendeert en de moeite waard is. Vergeet ook je eigen kanalen niet, zoals je nieuwsbief en je social mediakanalen. 
  • 5.     Als je gebruik maakt van een affiliate kanaal, lever dan tijdig je promotiemateriaal aan en maak over de publicatiedatum duidelijke afspraken. De juiste timing vergroot de impact en het bereik van je boodschap. 
  • 6.     Wees uniek in je acties: doe niet wat iedereen doet en bied deals die nergens anders worden aangeboden. 
  • 7.     Wees eerlijk naar klanten en manage hun verwachtingen. Denk bijvoorbeeld aan de capaciteit van postbezorgers die de levertijd kan beïnvloeden. Eerlijkheid voorkomt later scheve gezichten bij de klant.
  • 8.     De ervaring leert dat (populaire) productdeals en kortingen op het hele assortiment het beste werken. Zorg dat duidelijk zichtbaar is om welk product of welke productcategorie het gaat. 
  • 9.     Tip: zet een timer op je website wanneer de Black Friday deals bekendgemaakt gaan worden. Neem dit ook mee in je nieuwsbrieven. 
  • 10.  Om extra onder de aandacht te komen, gebruik je natuurlijk ook de thema-websites. Black Friday websites hebben rond deze tijd miljoenen bezoekers die op zoek zijn naar een deal. Maak gebruik van die kanalen!
  • Patrick Heijmans, werkzaam bij Webwinkelcommunity, is een ervaren online marketeer die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelcommunity opgezet. Samen met het webwinkelcommunity forum, dit forum is exclusief voorbehouden voor serieuze webwinkel eigenaren en professionals in e-commerce. Dit om een ​​hoog niveau van discussie en deskundigheid te kunnen waarborgen.

  • Toon reacties

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

Ook interessant

personalisatie

Retailers: dit is waarom je móét personaliseren

De laatste jaren hebben veel retailers flink ingezet op omnichannel, waarbij ze de online- ...

ouderen-online-shoppen

Ouderen bezig met opmars als online shoppers

55-plussers zijn de grootst groeiende groep online consumenten van de afgelopen zeven jaar volgens ...

verdrietig

Webshop laat klanten stikken

“Konijnenbontjes, lianenlampen en schedels, het zijn een aantal van de woonaccessoires die Jer’s Outlet ...