Handige tips voor het starten van een webshop

webshop-beginnen

Het klinkt verleidelijk: een webshop starten. Maar weet je ook wat er allemaal bij komt kijken? Voor degenen die denken dat een webshop runnen een fluitje van het cent is, hebben het mis. Je zult er veel tijd in moeten steken om een webshop tot een succes te maken, en kunt dit niet zomaar in de avonduurtjes naast een vaste baan doen. Wij helpen je op weg en delen een aantal praktische en handige tips voor een kick-start van jouw webshop.

Vooronderzoek

Stel jezelf een aantal vragen: Wat wil ik verkopen? Wie is mijn doelgroep? Wie beheert de webshop? Hoe bereik ik mijn doelgroep? Wie zijn mijn concurrenten? Op welk platform ga mijn webshop hosten? Hoe ga ik mijn eerste inkoop financieren, of kies ik voor een webshop op dropshipbasis? In het geval je geen eigen vermogen hebt, vraag je je misschien af ‘Hoe kan ik een maximale lening berekenen’?. Gelukkig zijn er verschillende websites waar je dit online kunt laten berekenen. Wat je keuze ook gaat worden: het is belangrijk om goed voorbereid te zijn en dat je een plan van aanpak hebt klaarliggen. Alleen op deze manier kun je gericht te werk gaan en weet je waar je aan begint.

Concurrentieonderzoek

We hadden het al verklapt, maar het is ontzettend belangrijk om jouw concurrenten in kaart te brengen. Je doet er daarom goed aan om een bestelling te plaatsen bij je concurrenten om te zien hoe hun service is. Komen ze hun leveringsafspraken na, hoe wordt je per mail op de hoogte gehouden over de status van je bestelling, en hoe wordt je bestelling gepresenteerd? Is het verpakt in een mooie doos met hun logo of is het verpakt in een blanco envelop? Sturen ze je na een aantal dagen een beoordelingsverzoek? Dit geeft je handige inzichten die je kunt toepassen op je eigen bedrijfsvoering.

Dropshippen

Een andere afweging die je moet maken, is wat je gaat verkopen. Als je een groothandel wilt zijn in bijvoorbeeld parfums of telefoonhoesjes, dan is dropshipping misschien wel interessant. Met dropshipping wordt letterlijk doorverkoop bedoelt. Je hebt dus geen fysieke voorraad, maar de leverancier, groothandel of producent verstuurt het product direct naar de klant. Jij bent dus in feite de tussenpartij en hoeft geen voorraad aan te houden of je bezig te houden met de logistiek. Een groot voordeel is dat je niet te maken zult krijgen met restpartijen, maar aan elk voordeel kleeft ook een nadeel. Je blijft toch wel grotendeels afhankelijk van de leverancier en daarom is het belangrijk om goede afspraken vast te leggen. Jij bent immers de persoon die erop afgerekend wordt door de klant als iets fout gaat.

De kracht van online marketing

Als je webshop live gaat, dan begint het eigenlijk pas. Je wilt gevonden worden in Google en ook een bereik opbouwen op social media. Er zijn verschillende cursussen te volgen om de kneepjes uit het vak te leren over SEO (gevonden worden in Google), maar je kunt ook een online marketingbureau inschakelen. Hier zijn vaak hoge kosten aan verbonden dus misschien is het beter om in het begin zelf aan de slag te gaan. Zorg dat er genoeg content op je website staat die relevant is voor Google, dat je unieke productomschrijvingen hebt en dat andere blogs over jouw webshop gaan schrijven. Vindbaar worden in Google is een gevecht van de lange adem en daarom kun je ook kiezen om te beginnen met SEA. Dit is betaald adverteren via Google. Je kunt kiezen voor remarketing, maar ook Google Shopping (de producten aan de rechterkant van Google).

Tot slot is social media een vanzelfsprekende marketing tip. Het is een goedkope en makkelijke manier om mensen via social media bekend te laten worden met jouw webshop. Zie het als de online identiteit van jouw webshop. Afhankelijk van jouw branche, kun je een account aanmaken op Facebook, Instagram, Pinterest en Linkedin. Laatstgenoemde is vooral interessant voor de B2B markt.

  • Patrick Heijmans, werkzaam bij Webwinkelcommunity, is een ervaren online marketeer die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft oa. de website webwinkelcommunity opgezet. Samen met het webwinkelcommunity forum, dit forum is exclusief voorbehouden voor serieuze webwinkel eigenaren en professionals in e-commerce. Dit om een ​​hoog niveau van discussie en deskundigheid te kunnen waarborgen.

  • Toon reacties

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

Ook interessant

Omzetdaling webshops biedt kansen voor groei en innovatie

De omzet van de 300 grootste webshops in Nederland is voor het eerst teruggelopen. ...

ecommerce-must-haves

13 E-Commerce must-haves

Alle webwinkels zijn uniek op hun eigen manier We hebben trends gezien in het ...

Zestig procent consumenten ervaart problemen met bestellingen bij Chinese webshops

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (60,4%) heeft een negatieve ervaring gehad ...