55-plussers zijn de grootst groeiende groep online consumenten van de afgelopen zeven jaar volgens het onderzoek ‘de evolutie van online shoppers’ van Bigshopper. Kopers in de leeftijdscategorieën 55-65, 65-75 en 75+ zijn tussen 2012 en 2019 van alle groepen vanaf 18 jaar procentueel het meeste in aantal toegenomen. Naast leeftijd onderzocht Bigshopper ook de procentuele stijging in het soort aankopen per groep. Voor het onderzoek dat zij in maart 2020 op hun site publiceerden, gebruikten zij cijfers van het CBS.
Nieuwe inzichten voor online ondernemers
Bigshopper.nl wil ondernemers helpen bij het ontwikkelen van hun online strategie door middel van het onderzoek naar de evolutie van online shoppers. Dit doen ze door duidelijke cijfers te publiceren over de toename van het aantal consumenten en wat zij kochten tussen 2012 en 2019. Hiermee schijnt het onderzoek licht op de gebieden die interessant zijn voor groei van online bedrijven. Onderstaande tabel laat zien dat vooral ondernemingen met consumenten in de leeftijdscategorie van 55-plussers ontwikkelingsmogelijkheden hebben. Zij kunnen hun webshops meer toespitsen op deze doelgroep.
Leeftijdsgroep | Groeipercentage |
18 tot 25 jaar | + 7,9% |
25 tot 35 jaar | + 9,1% |
35 tot 45 jaar | + 8,1% |
45 tot 55 jaar | + 16,6 % |
55 tot 65 jaar | + 25,5% |
65 tot 75 jaar | + 26,1% |
75 jaar of ouder | + 20,2% |
Tabel 1. procentuele groei online shoppers per leeftijdsgroep
Ontwikkelingsmogelijkheden voor bedrijven
Het onderzoek naar de evolutie van online consumenten focust zich voornamelijk op de 65 tot 75-jarige shoppers. Deze groep maakte met 26,1% namelijk de grootste stijging door tussen 2012 en 2019. Zij kochten in deze periode vooral meer financiële producten (23,5%), kleding en sportartikelen (21,3%) en reizen en accommodaties (17,9%). Webwinkels in deze branches hebben er dan ook belang bij om mee te gaan in deze toename van oudere kopers.
Een slimme manier om dit te doen is door in te spelen op wat senioren belangrijk vinden. Zij hechten bijvoorbeeld veel belang aan de betrouwbaarheid van een webshop. Hiervoor worden massaal reviews . Maar liefst 91% van de 55-plussers leest gebruikersbeoordelingen tijdens het online shoppen. Ten tweede zijn eerdere prettige winkelervaringen bij eenzelfde winkel van belang, zowel online als offline! Als derde is de bereikbaarheid van de webshop een cruciaal punt. Ouderen gebruiken vaker een pc of laptop dan een smartphone voor online shoppen. Als laatste geven zij voorkeur aan websites met een eenvoudig betaalproces. Dat betekent dat er meerdere duidelijk uitgelegde betaalopties aanwezig moeten zijn. Ook achteraf betalen moet daarbij niet ontbreken (CustomerTalk, 2016).
Conclusie
De online markt wordt steeds inclusiever. De leeftijdsgroep van 55 jaar en ouder is bezig met een inhaalslag. Voornamelijk in de branches van financiële producten, kleding en sportartikelen en reizen en accommodaties is het aantal aankopen door deze leeftijdscategorie gestegen. Als ondernemer is het van belang dat een webwinkel aansluit op de bezoekers. Webshops in deze branches doen er verstandig aan om in te spelen op de wensen en behoeften van deze oudere doelgroep. De belangrijkste hiervan zijn betrouwbaarheid, eerdere prettige winkelervaringen bij eenzelfde winkel, bereikbaarheid van de webshop en betaalgemak. Hier liggen de kansen voor ondernemers om hun conversieratio onder deze doelgroep te optimaliseren.
Toon reacties